zaterdag 16 juli 2011

East Coast of Australia part 2

Daar zit je dan.. op de dag van de verjaardag van Jeroen (m'n broertje) op Magnetic Island proberen te realiseren wat ik allemaal heb meegemaakt de afgelopen paar weken. Vooralsnog is dat bijna niet meer te beseffen.

Ik was gebleven bij Noosa.. hier hebben we vooral beetje gerelaxed en de avond doorgebracht in t hostel na een nacht zonder slaap in Byron Bay. Na Noosa was de volgende bestemming Rainbow Beach. Rainbow Beach is een mooi strand met verschillende kleuren zand (rainbow ;)). Dit is tevens de vertrekplaats voor Fraser Island. Wij bleven eerst 3 nachten in Rainbow Beach en hebben hier heerlijk weer gehad en supergezellige dagen gehad. De mensen die we ontmoet hadden waren vooral van de OZexperience op de weg van Noosa naar Rainbow, hier hadden we een knettergekke buschauffeur genaamd 'Princess' - super rilexte kerel die er voor wist te zorgen dat het 1 groot feest werd in de bus.

Na 3 nachten Rainbow Beach gingen we Fraser Island op. Dit eiland heeft geen wegen en is dus alleen per 4x4 bereikbaar. Met 8 man in de auto (4 auto's) vertrokken we onder begeleiding van 1 gids naar Fraser Island.. we begonnen meteen met een prachtige rit over het strand.

Superdik om op te rijden.. na een klein stukje strand gingen we al snel naar de vrijwel onbegaanbare zandpaden in het binnenland van het eiland. Het hoogtepunt was wel degelijk Lake McKinzie (een zeer helder meer met parelwit zand). 's Avonds gingen kampeerden we op een campground met een paar andere groepen waaronder de groepen met mensen die we ontmoet hadden in Rainbow Beach. Na gekookt te hebben met z'n allen kwamen de pakken Goon uit de koelboxen (hele gore en goedkope wijnpakken van 4 liter). De avond eindigde op het strand met een groep van 50 man en 4 man die gitaar speelden, super rilext. Toch moest er ook geslapen worden en zo sliep iedereen in een tent zonder luchtbed met slechts een heel dun slaapzakje en een kussen van een opgeblazen Goonpak, buiten was het rond het vriespunt dus zelfs met een vracht Goon achter de kiezen was het nog steeds ijskoud. 's ochtends heel vroeg gewekt door onze geliefde Bjorn die de Spice Girls met Wannabe opzette in 1 van de auto's. Prachtig om mee wakker te worden. De dag bestond uit geweldige meren, walvissen kijken, mooie stranden en gave zandpaden om te rijden met een 4x4. Iedereen mocht rijden, en moet toegeven dat het echt top was! De avond was vergelijkbaar met de avond ervoor alleen de ochtend begon nog iets vroeger als de dag ervoor.. we gingen namelijk met een klein groepje de zonsopgang kijken op het strand! Na de zonsopgang nog even naar een mooi meer om deze geweldige trip af te sluiten met een lunch. Deze Fraser Island trip was zeker een hoogtepunt van de trip en super goede vrienden aan overgehouden.

Na de Fraser Island stond het volgende hoogtepunt op ons te wachten.. de zeilcruise over de Whitsundays. De vertrekhaven voor deze cruise was Airlie Beach. Onder velen bekend als de partyplace voor Australiers en backpackers. Hier maakte wij dan ook gebruik van.. we begonnen de avond met een goedkoop diner en veel gratis bier in de Downunder bar en vervolgende onze weg naar Mama Africa (aangeraden door Job, thanks voor de tip :).. de Gin Tonic smaakte inderdaad prima daar). Na deze geweldige nacht gingen we de volgende dag om 14.00 op de boot genaamde de 'Broomstick'. Dit was een boot voor gemaakt voor 25 personen. Ook hier hadden we weer een geweldige groep mensen en het weer was ongelooflijk goed.

De eerste dag stond in het teken van zeilen naar de bay voor bezoek aan de whiteheaven beach de volgende ochtend. Dit was een prachtige zeiltoch gezien er genoeg wind stond om een behoorlijk snelheid te bereiken. Na drie uur gezeild te hebben kwamen we aan in de bay en hier kregen we een snack en diner van de crew. Na dit superdiner en een paar biertjes sloten al snel de ogen om de volgende ochtend om 06.30 de zonsopgang te zien. Echt super mooi om te zien over het water. Na de zonsondergang en het ontbijt gingen we naar de Whiteheaven Beach (wat bekend staat als 1 van de mooiste stranden wereldwijd). Hier aangekomen moest ik inderdaad toegeven dat het 1 van de mooiste stranden is die ik in mijn leven gezien heb.. parelwit zand en prachtig helderblauw water. In het water zwommen pijlstaartroggen en kleine haaien, wel mooi om te zien. Verder gingen we die dag naar een ander klein eiland op ongeveer 3 uur zeilen van de Whiteheaven Beach vandaan. Hier gingen we snorkelen en lekker borrelen op het strand terwijl we genoten van de zonsondergang. Na het diner barstte de bootparty los, echt zo gaaf, gewoon midden op de Whitsundays met 25 anderen een party op een boot in een rustige bay.

De volgende ochtend ging de wekker weer zeer vroeg gezien we gingen scuba diven (duiken) tot 10 meter diep. Hier doken we tussen het koraal en prachtige tropische vissen. De Whitsundays is ook een onderdeel van het Great Barrier Reef. Na een half uur gedoken te hebben vertrokken we weer naar de haven met de boot. Deze 3 dagen waren ook zeker een prachtige ervaring en hebben weer goede vrienden aan overgehouden. De avond hadden we nog een afterparty met de boot, alle boten die aankomen geven hun gasten een afterparty in de bar Beaches. Deze avond was super mooi maar helaas moesten we de volgende ochtend om 07.00 weer de bus richting Magnetic Island. Na een busrit van 4 uur en een kleine ferry kwamen we aan in Magnetic Island.

Meteen na aankomst gingen met we met twee dames uit Engeland de Forbswalk doen.. deze walk staat bekend om de vele koalas die je kan zien rondom dit gebied. Na 2 uur zoeken kwamen we dan uiteindelijk een paar koalas tegen, mooi om die beestjes weer eens te zien. De avond eindigde al snel na een potje Trivia. De volgende morgen waren weer topfit om met de scooter het eiland te verkennen. Het eiland kent slechts 13 km aan wegen waardoor het dus ook geen grote opgave is om het eiland te verkennen in een halve dag. Na wilde Wallabee's (kleine kangaroes) te hebben gevoed en mooie stranden te hebben gezien was het tijd om ons klaar te maken voor de Full Moon Party.

De Full Moon Party begon om 18.00 en duurde tot 05.00! Het mooie van dit feest is dat we alle mensen die we ontmoet hadden tijdens onze trip de laatste 3 weken ook hierheen kwamen. We stonden dan ook snel met een grote groep, echt top om al die mensen weer te zien. Ook waren er nog een aantal Westlanders (Rik van den Ende en Matthijs Benard) wat resulteerde in een super mooi feest.

Vandaag staat in het teken van niks doen, op het strand liggen, eten, drinken en nog meer niks doen :).
Morgen vertrekken we naar Cairns, onze laatste bestemming met de OZ Experience. Ik moet toegeven dat de OZ experience me echt supergoed is bevallen en het dan ook iedereen kan aanraden die in Australie gaat reizen. In en rondom Cairns zullen we acht dagen spenderen. We gaan hier o.a. duiken en naar de jungle. Daarnaast zullen we veel mensen ontmoeten die we tijdens de oostkust ontmoet haddden. Ook Michel Groenewegen alias Cone woont in Port Douglas, daar ga ik ook zeker even heen.

Ik hoop dat ik jullie weer een kleine indruk heb kunnen geven hoe mijn reis verloopt en hoe een geweldige tijd ik heb hier. Ik vind het moeilijk om het in woorden te beschrijven allemaal.

Tot over 9 dagen in Nederland!!!

Cheers Rene (From Magnetic Island)

1. Hee Buurman,

Jeetje wat een hoogtepunten allemaal weer, echt om jaloers op te worden zeg!!! Die foto dat je uit het water springt is ook echt mega-tof!
    Ik kom wel een keer al je foto's bekijken en naar je verhalen luisteren als je weer thuis bent, want voglens mij heb je het echt super daar!!
    Wij gaan straks weer richting Nijmegen en hopen ook een leuke week te hebben, zullen wel niet zulke mooie stranden zijn als bij jou ;) hihi! Wij hopen zelfs gewoon alleen al op droog weer :P We zullen je wel missen langs de kant hoor ;) Was vorig jaar wel leuk je even te zien!!
    Geniet er nog lekker van!!
    Kuss Je buurmeisje

2. tot over 9 dagen!! het regent hier weer pijpestelen!
    xx mam

3. hoi rene, wat moet ik er nu weer van zeggen, alle verhalen zijn keer op keer fantastisch, evenals je foto's. Over 10 dagen is het allemaal voorbij, maar ik hoop wel al je foto's een keer in alle rust te mogen zien en te luisteren naar de bijpassende verhalen, voor zover we die al niet gelezen hebben. Wij wensen je nog een fantastische week toe met een spetterend en ongetwijfeld een emotioneel afscheid.
    groetjes en kus van wilma en jan

4. Rene!!
    Woow zeg! Kom ik net terug van een heerlijke vakantie, lees ik jouw verhaal.. waarbij de mijne direct in het niet vallen! :) Wat een avonturen, heerlijk! Volgens mij moet je continue een glimlach van oor tot oor hebben met deze mooie ervaringen! Het is nog maar kort.. maar geniet er nog even van! Zal inderdaad wel even zwaar zijn om afscheid te nemen van iedereen! En dan kan er eindelijk gezegd worden.. ik zie je snel weer! :) Kus!

5. Hallo!

Kijk eens voor tips op: www.tipsvooraustralie.nl of www.tips4oz.com!