dinsdag 15 maart 2011

Lovely Bali

Zo zit je 8 dagen geleden op één van de meest luxe vliegvelden in Hong Kong, zo zit je nu op één van de minst luxe vliegvelden in Bali (Despansar). De WC, bestaande uit een gat in de grond, en een wachtruimte wat op een gevangenis lijkt typeert dit vliegveld toch wel. Daarentegen waren de afgelopen acht dagen echt geweldig. Bali is echt een ideale plaats voor een vakantie; volop ontspanning maar aan de andere kant ook feest.

Zo kwam ik acht dagen geleden aan in het zonnige en vooral warme Bali. Het moment dat ik het vliegtuig uitstapte voelde je meteen de warme lucht op je af komen, heerlijk! Na een paar minuutjes wachten kwam Frank mij ophalen op de motor om naar de ‘guest house’ te gaan. Dit guest house was van een familie bestaande uit John (vader), Diane (moeder), Michael en Charity. Stuk voor stuk mensen van goud, zo lief en behulpzaam, ongelooflijk. Eenmaal aangekomen bij dit verblijf bleek al snel dat ik terecht was gekomen in een paradijsje: Supermooie lounge en keuken in de buitenlucht, een prachtige kamer met een heerlijk tweepersoonsbed en een goede badkamer met helaas wel een koude douche (warme douche is niet nodig hier). Om de week goed in te luiden begonnen Frank en ik aan een heerlijke ijskoude Bintang en een maaltijd geprepareerd door Diane. Dit guest house had ook een uitgebreid menu aan eten (ontbijt, lunch, diner) waar de gasten uit konden kiezen. Diane ging het dan bereiden in de keuken.

De hele week stond eigenlijk in het teken van bezoeken van mooie stranden, zoals Uluwatu, Echo Beach, Balangan, Kuta, Casi Dasa en Amed. Één van de hoogtepunten deze week was de motortour rondom een groot deel van Bali. Om 5.00 in de ochtend vertrokken we op de motor richting de oostkust (Sanur). Motor rijden is hier trouwens niet zo makkelijk als in Nederland. In Bali kennen ze namelijk maar één verkeersregel, alles wat er voor je gebeurt ben jij verantwoordelijk voor en wat er achter je gebeurt is niet belangrijk. Spiegels zijn dus overbodig en je kon inhalen waar en hoe je maar wilde. De maximumsnelheid was de maximumsnelheid van je scooter. Reed de scooter 100 km/u, dan was dit je maximumsnelheid. Om weer even terug te komen op de trip, in Sanur gingen we de zonsopkomst bekijken, daarna doorrijden naar Sukawati en Candi Dasa. Uiteindelijk door de bergen en langs de alom bekende rijstvelden beland in Amed waar we even gingen ontbijten na 4 uur gereden te hebben. Na het ontbijt reden we weer verder naar Tejakula waar een supermooie waterval te vinden was midden in het oerwoud. Hier heb ik wel mijn slipper achtergelaten waardoor we dus genoodzaakt waren meteen nieuwe te kopen voor ongeveer een euro J. Daarna langs de oostkust helemaal doorgereden naar het Noorden. Eenmaal daar aangekomen gingen we weer richting het zuiden de vulkaan op. Na een uur vrijwel alleen maar omhoog gereden te hebben kwamen we bij het Batur meer aan. Een supergroot meer met de bergtoppen van de vele vulkanen maakte dit tot een supermooie spot. Na uiteindelijk meer dan 320 kilometer in 12 uur gereden te hebben kwamen we rond het avondeten weer aan bij het guest house.

Een ander hoogtepunt was Sky garden, één van de mooiste discotheken ooit gezien. Deze club stond bekend om zijn VIP verdieping en Free Flows (Gratis drank voor een uur). Als blanke werd je vrijwel altijd meteen toegelaten tot de VIP verdieping wat de bovenste verdieping van de club was. Doordeweeks om 0.00 kreeg je dan een uur gratis shotjes of Wodka Red Bull. Om eerlijk te zijn is dit niet echt bevorderend voor de dakschade de dag erna, maar dit nemen we dan maar voor lief. De dansvloer was gevuld met schaars geklede Australische en Engelse dames en Australische gasten met Bintang hemdjes, en wij! Deze week zijn we twee keer naar Sky Garden geweest en beide keren zullen me nog lang bijblijven.

Iets wat ook typisch is in Bali is dat veel jongeren voor het stappen naar een karaokebar gaan om karaoke te doen, ikzelf heb dit ook twee keer gedaan! Super grappig om mee te maken, je krijgt dan een eigen kamer met TV en microfoon, hier kan je dan met een groep karaoke doen. Had nooit verwacht dat ik dat ooit zou doen!

De laatste dagen hebben we ook veel tijd gespendeerd met drie Belgische gasten en een Belgisch meisje, supergezellig en veel mee gelachen.

De acht dagen in Bali vlogen voorbij maar heb elke dag onwijs genoten. Frankie, bedankt voor de gezelligheid en de rondleiding over dit prachtige eiland.

UPDATE: Nog even een kleine update vanuit Jakarta... Ik kwam hier om 11.30 lokale tijd aan waarna ik direct in contact kwam met een gozer uit Letland, aardige kerel die aan het reizen was door Azië. Na wat gegeten te hebben met hem vervolgde ik mijn weg het centrum van de stad in. Eenmaal aangekomen in Jakarta centrum wist ik één ding zeker: hier ga ik nooit wonen! Wat een druk en smerig centrum zeg, overal auto’s, scooters en het was er ook vies warm. Ik ben even langs het nationale monument gelopen en wat gedronken in een kroegje. Toen weer met de taxi terug naar het vliegveld om het vliegtuig naar Sydney te pakken. Om 18.45 lokale tijd zit ik eindelijk in een lounge om even wat te eten. Weer behoorlijk wat geld lichter, moest eerst 70 dollar extra betalen voor overgewicht van mijn koffer en daarna nog 20 euro voor het verliezen van mijn Arrival Card (erg corrupt want die gast stak het gewoon in zijn eigen zak). Om 20.40 zal ik eindelijk de lucht in gaan richting het heerlijke Sydney, ik kijk er al erg naar uit want ben dat Indonesië wel weer een beetje zat!
Het volgende verhaal zal ik typen vanuit Sydney! Bedankt trouwens nog voor de reacties op mijn vorige bericht. Ik zie ook graag weer jullie reacties op dit verhaal tegemoet.

De foto’s zijn te vinden op:

Groeten Rene

Geen opmerkingen:

Een reactie posten