donderdag 12 april 2012

California - San Francisco


Na lang gewacht te hebben op het moment dat ik naar de US mocht, was het dan toch eindelijk zover, 10 april om 9.50 zou ik de lucht in gaan. Na een kort afscheid op Schiphol stond ik weer bij de balie om mijn bagage af te geven, dit keer niet 10 kilogram overgewicht maar precies 23.0 kg – de stewardess was zelfs verbaasd. Voor ik ’t wist moesten we al boarden, naar de US gaat het iets anders dan naar andere bestemmingen, met een algehele bodyscan kon ik gelukkig zonder kleerscheuren door de doane. Tijdens het wachten met een vrouw in contact gekomen die mij wist te vertellen hoe Amerikanen zijn, ze gaf me twee tips: ‘probeer altijd je titel (universiteit) te benoemen in ’t gespreken, houden ze van daar’ en ‘ga niet in je pak naar een boer’, duidelijk dus hoe Amerikanen zijn. Ook in ’t vliegtuig werd het stereotype Amerikaan bevestigd – veel mannen/vrouwen met behoorlijk overgewicht. Wegens een technisch mankementje aan zowel de motor als het wiel konden we met 1.5 uur vertraging toch eindelijk de lucht in gaan. De vlucht ging eigenlijk heel voorspoedig: super goed eten, veel hapjes tussendoor en leuke films (margin call, moneyball en the girl with the dragon tattoo). Om 21.15 NL tijd (en dus 12.15 US tijd) landde ik op San Francisco Airport. Ook hier ging het er anders aan toe dan normaal, moest m’n vingerafdrukken afgeven en een oogscan, maar uiteindelijk na een aantal minuten toch weer een mooie stempel erbij.

Meteen daarna de auto opgehaald, met de welbekende kentekenplaat van California, voelt best lekker. Helaas viel ’t weer een beetje tegen met een beetje regen en rond de 16 graden. Toch kon dit de pret niet drukken en reed ik binnen een paar minuten op de Freeway tussen alle monstertrucs en pickup wagens, voelde wel apart! Gelukkig zonder navigatie uiteindelijk bij het hotel aangekomen, ingecheckt en natuurlijk meteen de stad in. Het hotel zit bij Fishermans Wharf dus daar begon mijn city tour dan ook. Daarna even naar Pier 39 gegaan om de zeehonden te bekijken. Het volgende idee was om met de welbekende trams de heuvels op te gaan, helaas stond er een rij van 45 mins wachten en daar had ik als nuchtere Nederland geen zin in J, dan maar de berg op lopen – ‘kan nooit zo erg zijn’, nou na 1/10 van de straat zat de spierpijn al in m’n kuiten – wat een klim. Na een hoop gezucht en gesteun kwam ik uiteindelijk boven. Daar stuitte ik meteen op die zigzag weg naar beneden. Daarna via Chinatown naar Union Square waar het kapitalisme duidelijk de overhand had met de geweldig grote shopping malls, dure hotels en veel mooie auto’s. Daarna weer bergop, bergaf en weer bergop nog even naar Coit Tower geweest.  

Na 26 uur wakker te zijn geweest op die dag vond ik het rond 22.00 tijd om lekker te gaan slapen, zooo moe! Was zelfs te moe om naar beneden te lopen voor ’t eten dus maar even roomservice besteld (service was inbegrepen bij het hotel).

Vanochtend om half 7 al wakker uit mezelf, jetlag is lekker aanwezig nog! Even snel ontbijtje, nam lekker gebruik van het ontbijtbuffet in ’t hotel. Een chinees die zichzelf ober noemde kwam ongeveer elke seconde vragen of alles goed was en schenkte weer een nieuwe kop koffie in of vulde de kop bij. Aan het eind kwam hij met de rekening, of ik die even wilde tekenen: prima, dacht ik. Alleen toen ik weg wilde lopen kwam hij achter me aan dat ik het vakje ‘tip’ had leeggelaten. Blijkbaar vinden ze dat niet leuk, dus het bedrag maar even afgerond naar een heel getal zodat ik op 0.18 cent fooi uitkwam, dit was al veel in vergelijking met wat hij had gedaan. Ook dat kon hij niet waarderen en vertelde dat het minimaal 10% moet zijn, ik dus netjes 3.50 dollar fooi gegeven, maar als echte Nederlander nam ik hier maar even goed gebruik van: terug naar het buffet en nog even een paar bananen en appels meenemen, betaal toch niet voor niks.

Daarna met de auto naar de Golden Gate bridge, echt super mooi om te zien zeg, heb de brug van twee kanten bekeken en ik blijf het geweldig mooi vinden zeg, wat een gevoel. Vervolgens met de bay cruise nog 1,5 uur door de haven van San Francisco rond gedobberd om uiteindelijk rond 13.00 weg te rijden uit SF. Er werd mij aangereden nog even naar de ‘twin peaks’ te rijden, zeker een aanrader, geweldig uitzicht zeg!
 

Daarna naar Fresno; een 3,5 uur durende rit over brede snelwegen met grote Amerikaanse trucks, geweldig mooie ervaring maar ook zeker vermoeiend. Onderweg nog even langs de McDonalds geweest en begrijp nu waarom die Amerikanen soms wat dikker zijn; de eerste BigMac kostte 3 dollar maar toen ik die bestelde kreeg je een tweede gratis, nou doe er dan maar twee.  

Om 19.00 aangekomen in Fresno, slaap in een soort van extended stay hotel waardoor ik dus mijn eigen studio heb met badkamer, keukentje en woonkamer! Prima te vertoeven hier dus voor een maandje. Net even boodschappen gedaan en alles klaargehangen voor morgen. Nu mega moe dus zo lekker het bedje in. 

Morgen mijn eerste dag bij de Rabobank hier in Fresno dus ben benieuwd wat deze dag mij zal brengen. In het volgende verhaal zal ik uitleggen wat ik precies hier ga doen voor de Rabobank.

Cheers from California!

Foto’s:  



4 opmerkingen:

  1. Super leuk! En echt heeel herkenbaar! Geniet ervan en werkse morgen voor het eerst! Slaap lekker :) Kus

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Heee Rene! Nu kan ik s op jouw weblog reageren, leuk verhaal!! Klinkt goed allemaal.. Ben benieuwd wat je nou precies gaat doen :)!

    X vanuit t base hostel @ magnetic !

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Jeej, hij is er weer: n blogje :) Heerlijk ouderwets weer om te lezen en ook de ouderwetse jaloezie steekt alweer de kop op ;-) Chill dat je een auto hebt, houd je die de gehele reis? Succes morgenochtend bij de Rabo! Kuss

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hejj Rene...
    Hahaha zunige hollander :P .. je maakt onze naam weer waar ;)
    maar t klinkt al goed..
    ben benieuwd hoe je het op je werk gaat vinden.. succes in elk geval!
    Xx

    BeantwoordenVerwijderen